Головна сторінка
                                                                               
Розвиток творчих
здібностей на уроках трудового навчання та технології.
Серед основних завдань, які постають перед сучасною школою, особлива увага
звертається на творчий розвиток школярів. Навчальний процес має бути для дитини
не лише засобом здобуття знань, без яких вона не може обійтися у
повсякденному житті, а має викликати бажання йти шляхом власного розвитку,
знаходячи щось нове, цікаве, отримуючи при цьому естетичне задоволення від
почутого, побаченого й пережитого.
Предмет «Трудове навчання» тісно
пов’язаний із розвитком творчої активності учнів. Адже, за своєю сутністю, це –
предмет творчий, тому при його вивченні необхідно змістити акценти від фактично
ремісничого навчання до формування та розвитку творчої ініціативи, пошуку,
інтелектуального навчання його змісту, створення реальних умов для реалізації
індивідуальних можливостей особистості кожного учня.
Творча діяльність емоційна, приваблива
для учнів, впливає на всі сторони життя особистості, допомагає задовольнити
потреби у діяльності, самопізнанні; спонукає до пошуку. Саме у творчій
діяльності розвиваються якості творчої особистості.
Як активізувати пізнавальну діяльність учнів на уроці; привити інтерес до
трудового навчання? Це питання тривалий час турбувало мене.
Відомо, що творчі здібності учнів
найбільш ефективно розвиваються у ході продуктивної творчої діяльності.
Творчість, індивідуальність, фантазія проявляються у навіть мінімальному
відході від зразка.
Тому одна із головних цілей в
моїй роботі с дітьми – навчить учнів творчо мислити. Діти завжди повинні
знаходитися в постійному пошуку, кожен раз відкриваючи для себе щось нове. В
творчій обстановці завжди народжуються нові ідеї, виникає атмосфера
співробітництва. Майже в кожен урок включаю елементи проблемності, завдання які
активізують емоціональний фактор, які потребують самостійного пошуку.
Завдання вчителя полягає у розвитку творчого потенціалу учнів. Вчитель
повинен сприяти пробудженню інтересу до пізнання, розвивати вміння та навички
самостійно працювати, творчо ставитися до виконання завдання. Розвитку творчих
задатків учнів сприяють різнорівневі, індивідуальні та групові завдання, ігри,
художньо – конструкторські задачі, інноваційні технології, інтерактивні форми
навчання.
На уроках діти працюють як
індивідуально, так і в творчих групах. Робота в творчих групах над колективними проектами має велике виховне значення для розвитку художнього смаку,
інтересу до мистецтва свого народу, його історії, традицій, для професійної
орієнтації. Дітям надається можливість відчути себе творцями, виконуючи творчі
завдання.
На своїх уроках найбільше
використовую проблемно -пошуковий, навчально-дослідницький
методи.
Для мене зручно планувати не окремі уроки, а всю тему. Спочатку намагаюся
оглянути всю тему відразу і розподілити, що і на якому уроці вивчатиметься.
Відразу визначаю змістове навантаження уроків, стараюся передбачити узгодження
різних форм, можливості повторення і закріплення матеріалу, попередньої
підготовки учнів до засвоєння нового.
Упровадження модульної методики викладання сприяє глибшому вивченню предмета.
Модулі зручні в підготовці до виконання проектів, підготовки учнів до олімпіад.
Кожний модуль допомагає учневі зосередити увагу на головних моментах
навчального матеріалу, проконтролювати себе в процесі вивчення теми.
Кожний урок трудового навчання повинен бути виховним для учнів, пов’язаним з
життям. Ефективність його визначається, головним чином, ступенем засвоєння
матеріалу учнями, а майстерність вчителя - умінням залучити всіх їх до
активного пізнавального творчого процесу.
Інноваційними технологіями в
трудовому навчанні є :
1.Проектні
технології
2.Інтерактивні технології
3.Ігрові
технології
4.Інформаційно-комунікаційні
технології
Ігрові технології
Ігрові технології є однією з унікальних форм
навчання, яка дозволяє зробити цікавим і захоплюючим не лише роботу учнів на
творчо-пошуковому рівні, але і буденні кроки по вивченню різноманітних
технологій.
Багаторічна практика роботи показала , що зросла кількість різноманітних
ігрових технологій, які особливо приваблюють дітей 1-4 класів. Не відмовляються від рольових ігор і
старшокласники. Вони з цікавістю ставляться до всього нового, незвичайного в
навчальному процесі. На уроках трудового навчання організація ігор допомогає
моделювати творчий процес, створює сприятливі умови для розвитку творчих
здібностей учнів, розвиває інтерес до самостійних досліджень.
Часто спостерігаю як діти комбінують, розв’язують, створюють проблемні
ситуації, знаходять альтернативні варіанти вирішення тих чи інших завдань,
обґрунтовують власну думку.
В процесі своєї роботи я
переконалася, що після вивчення кожного модуля (розділу) необхідно проводити
підсумкове заняття для систематизації знань і умінь учнів , активізації їх
творчої діяльності і самостійності. Цікаві види перевірки знань і
умінь, до яких відносяться різні дидактичні ігри, звичайно, не замінять
традиційних способів контролю і оцінки знань програмного матеріалу. Але ігровий
підхід вносить в учбовий процес дух пошуку, творчості, змагань, стимулюючі
пізнавальну активність учнів. Подібні уроки дають прекрасні результати. В
процесі гри постійно створюються ситуації, що вимагають негайного вирішення, що
веде до формування уміння робити вибір і нести за нього відповідальність. А це
вимагає самостійного рішення, ініціативи, розвиненого мислення. Крім того,
привабливість уроку-гри, полягає в тому, що учні після нього прагнуть
самостійно, добровільно до розширення отриманих знань. Не під страхом отримання
незадовільної оцінки, а для того, щоб більше дізнатися.
У своїй роботі часто використовую ігрові технології, особливо в 5-6 кл.. :
ребуси, кросворди, головоломки, конкурси, гру «Аукціон», «Добери пару», «Склади
пару» та інш..
Гру-конкурс «Найкраща швачка» доречно
проводити під час виконання практичних робіт з метою активізації
навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Інформаційно-комунікаційні технології у навчанні
 Національна доктрина розвитку освіти України в ХХІ ст. визначає
головною метою освіти «створення умов для розвитку й самореалізації кожної
особистості, як громадянина України, формування покоління, здатного навчатися
впродовж життя, створювати й розвивати цінності громадянського суспільства». Саме
тому в національній системі освіти пріоритетним напрямком є особистісний
розвиток, який пов’язаний із формуванням творчого потенціалу, розвитку творчих
здібностей.
Розв’язання даної проблеми в
процесі трудового навчання пов’язане з доцільним використанням різних методів і
засобів, у тому числі, і застосування інформаційно-комунікаційних
технологій (ІКТ).
Одним із напрямів діяльності
стала всесвітня ініціатива «Intel® Навчання для майбутнього», яка спрямована на
розвиток шкільної освіти, завдяки навчанню вчителів використанню комп'ютерних
технологій у навчально-пізнавальній діяльності учнів. Навчання вчителів за
програмою «Intel® Навчання для майбутнього» піднімає організацію проектної
діяльності на якісно інший рівень. Саме курси за цією освітньою програмою
надали мені можливість подивитися по-іншому на освіту, викладання предмету.
На уроках трудового навчання
використання інформаційно-комунікаційних технологій здійснюється за наступними
напрямами:
1. Інтерактивні заняття. Цей вид роботи я застосовую здебільшого для
вивчення нового матеріалу.
2. Різноманітні комп'ютерні
вправи. Цей вид діяльності
спрямований на практичне застосування та засвоєння відповідних умінь і навичок
на основі попередньо вивченого теоретичного матеріалу.
Я вважаю, що корисним є те, що
можна вільно розширювати комплекс вправ, доповнювати його. Наприклад, під час
вивчення теми „Елементи машинознавства”, а саме будови швейної машини, я
пропоную , щоб учні спочатку опрацювали внутрішню будову за допомогою
комп’ютера, маючи можливість побачити її ніби "зсередини", а
потім  відповіли на питання про типи з'єднань, які використовуються у
швейній машині, знайшли несправності у роботі і навіть запропонували методи
ліквідації цих несправностей.
Використання мультимедійних технологій у навчанні дає змогу здійснити справжній технологічний прорив в організації
і практичній реалізації навчального процесу.
Висновки та рекомендації
Аналіз передового педагогічного досвіду викладання трудового навчання свідчить,
що більшість вчителів, які мають великий педагогічний стаж та досвід роботи у
загальноосвітніх навчальних закладах, пропонують та використовують різні методи розвитку творчих здібностей та різні підходи
до організації навчальної та трудової діяльності учнів. Уроки трудового
навчання мають не тільки закріплювати і покращувати знання та практичні навички
учнів, а й виявляти їх потенціал, розвивати творчі здібності і надавати
можливості реалізувати їхні творчі індивідуальності, враховуючи національні
традиції.
Враховуючи вищевикладене рекомендую для
розвитку творчих здібностей дітей:
- впроваджувати у навчально - виховний процес інноваційні технології як
цілеспрямований системний набір прийомів,засобів організації навчальної
діяльності, що охоплює весь процес навчання від визначення мети до одержання
результатів;
- проводити практичні заняття, на яких учні виготовляють різні вироби з
природних матеріалів;
- практикувати на заняттях трудового навчання колективне обговорення
індивідуальних творчих завдань;
- використовувати на уроках трудового навчання технічну документацію.
У своїй педагогічній практиці
дійшла висновку, що вчителю трудового навчання найкраще використовувати спосіб
інтеграції окремих елементів сучасних технологій навчання для розвитку творчих
здібностей учнів.
Для того, щоб така інтеграція
принесла бажаний результат, необхідно намагатися вникнути в методику кожної з освітніх технологій і
використовувати на своїх уроках залежно від теми, мети виучуваного матеріалу, а
також типу уроку.
Отже, у процесі такої роботи можна переконатися, що лише вдала інтеграція сучасних педагогічних технологій інтерактивного,особистісно-орієнтованого, проектного навчання на основі постійного розвитку критичного мислення учнів дасть змогу розвивати творчі здібності, а значить, і формувати творчу особистість учня.
Гра « Склади орнамент».
Учні отримують картки, на яких зображено фрагменти орнаментів. Використовуючи
мотиви карток, треба розробити орнамент для вишивки та запропонувати моделі, в
яких він використовується як оздоблення. Під час гри учні поділяються на
команди. Члени однієї команди розробляють колекцію моделей – аналогів,
оздоблених вишивкою, а інша команда коментує їх дії, вносить доповнення або й
виправлення.
Гра «Найкраща швачка»
Під час гри учасники змагаються у швидкості, майстерності, охайності виконання
завдання.
Гра “Загадковий пакунок”
Листоноша приносить посилки з
комплектами викрійок. Треба визначити, які це деталі, скільки їх потрібно для
виготовлення одягу та намалювати модель, яку можна пошити за цими викрійками.
Учасники гри позначають на деталях направлення ниток основи, підписують назви
конструктивних ліній та зрізів,вказують величини припусків наобробку зрізів і
з’єднання деталей, розраховують кількість тканини, необхідну для виготовлення
моделі.
Гра «Добери пару»
Складіть відповідні пари з наданих фраз:
Праця чоловіка годує, руки не болять
Роботящі руки дні пройдуть не марно
У вмілого гори вернуть
Маленька праця краща не їстимеш пирогів
Діло за велике безділля
Без трудів вода не тече
Під лежачий камінь а лінь
марнує
Працюй ударно – майстра величає
5 причин знайти собі хобі або користь рукоділля в боротьбі зі стресом
1. Рукоділля – це різновид активної медитації
Вишивання та інші ручні ремесла часто називають «активною медитацією» – процесом, коли руки зайняті, але розум вільний. Повторення монотонних дій є ключовим компонентом розслаблення, оскільки воно зосереджує нас на поставленому завданні і відволікає від важких думок. Такий вид відпочинку не порівняти з переглядом телевізійних новин чи прокручуванням стрічок в соцмережах, які просто переповнені стресовою інформацією!
2. Робота руками покращує концентрацію
Вишивання, плетіння чи інші схожі заняття допомагають нам зосередитися на одному завданні, тим самим покращуючи нашу концентрацію. Потім цю навичку можна застосувати до всіх сфер життя, що дозволить ігнорувати безглузді та невідповідні думки. Крім того, вміння фокусуватися на головному допомагає зберігати здоров’я мозку та покращити пам’ять.
3. Ви навчитеся імпровізувати
Творча робота завжди носить характер імпровізації (це саме той випадок, коли ви починаєте якийсь рукодільний проект, але не знаєте, яким буде кінцевий результат). Така діяльність пов’язана з виготовленням або виконанням чогось, не запланованого заздалегідь, і з використанням всього, що можна знайти під рукою. Досить часто це носить креативний характер і допомагає нам вирватися з традиційних методів мислення та вирішення проблем.
Імпровізація вчить нас приймати і вдало використовувати випадкові сюрпризи, які підкидає нам життя. Це вміння має першорядне значення для того, щоб ми могли впоратися з нашим повсякденним середовищем і його непередбаченими обставинами.
4. У вас підвищиться самооцінка
Чим довше ви практикуватимете ваше хобі, тим кращими будуть ваші навички і красивішим результат. Відчуття гарно виконаної роботи призводить до росту в організмі кількості дофаміну (нейромедіатора хорошого самопочуття). А головне, що підвищить вашу самооцінку, – це усвідомлення того, що ваші руки можуть створити щось не тільки красиве, але й корисне!
Коли ви зміцнюєте свою самооцінку, це може відбитися на інших сферах вашого життя, зокрема:
• ви станете більш наполегливо відстоювати свої потреби і думки;
• будете впевненими у своїй здатності приймати рішення;
• навчитеся будувати безпечні та чесні стосунки;
• будете реалістично встановлювати очікування до себе та до інших тощо.
Стільки корисних ефектів, і все завдяки улюбленому хобі!
5. У вас з’явиться відчуття виконаного завдання
Найкраще в творчому хобі – це ваша радість від результату своєї роботи. Адже навіть невеликі досягнення – це будівельні блоки, які дозволяють нам сформувати відчуття успіху. Коли після довгих вечорів (а, можливо, навіть безсонних ночей) ми закінчуємо свій творчий проект, то відчуваємо себе дуже добре! Ми задоволені собою, щасливі, і це поширюється на інші сфери нашого життя.
Тепер ви знаєте про користь рукоділля для ментального здоров’я. Тому досить зволікати – експериментуйте, пробуйте, шукайте «своє» хобі і отримуйте задоволення від життя!
Комментарии
Отправить комментарий